Att skapa hållbara hem är en lång resa och kommer att pågå så länge vi finns. Det gäller att ha stort fokus på hållbarhetsfrågor och att bidra till att kunderna fortsätter tänka hållbart när de flyttat in i sitt nya hem och vi är långt ifrån färdiga, säger Pernilla Enkler, Hållbarhetschef på Trivselhus.
Trivselhus har valt ut fyra strategiska fokusområden som de arbetar hårt med – hållbar produktion, leverantörsledet, hållbar livsstil och den egna verksamheten.
Fokusområdet produktion innebär att se över produkter för att ta fram hållbara alternativ till kunderna som exempelvis materialet i husen och samordning för att korta ned transport- och leveranstider.
Bidra till en bättre värld
Att hitta rätta samarbetspartners som delar samma syn på hållbarhet är nästa fokusområde. Redan i inköpsskedet kan riskbedömningar göras för att på sätt hitta rätta partners som vill driva ansvarsfulla affärer. Det innebär att dela uppfattning om hur man bidrar till en bättre värld som till exempel genom att tänka på sociala orättvisor, goda arbetsvillkor och säkerhet på arbetsplatsen. Alla företagets leverantörer är obligerade att signera deras leverantörskod.
Att känna ansvar för sina kunder även efter att de fått nycklar och flyttat in i sitt nya hem är en tuff och spännande utmaning som är relativt unik och är det tredje fokusområdet, hållbar livsstil.
Enkla tips och verktyg för att inreda mer hållbart och miljömässigt i hemmet.
För att hjälpa kunderna med sina val av inredning i hemmet har ett samarbete inletts med bloggerskan Frida Ramstedt. Frida driver Nordens största inredningsblogg, Trendenser. Där ger hon enkla tips och verktyg för att inreda mer hållbart och miljömässigt i hemmet. Det kan handla om interiören som material i möbler, växter i hemmet, textilier eller vilket träslag du ska välja när du själv bygger din altan.
Trygghet i alla val
Idag vill kunden känna sig trygg i sina val och har varken tid eller ork att läsa olika innehållsförteckningar utan väljer i stället företag som jobbar med frågor om hållbarhet.
Trivselhus systervarumärke Movehome är ett exempel på hur kunden enkelt kan välja och forma sitt hållbara hus själv på nätet. Det är företagets digitala varumärke med 17 Svanenmärkta husmodeller som kunden kan välja på och som uppfyller kraven för miljömärkningen Svanen. Här är det alltså enkelt att välja rätt för miljö, klimat och hälsa.
Det fjärde fokusområdet är verksamheten. Ett sätt att få personalen engagerade och att bli företagets främsta budskapsbärare är att hålla så kallade hållbarhetsdagar med varierat fokus för att utbilda och informera i frågor kopplade till hållbarhet.
Samarbete med Friends
Trivselhus har ett samarbete med stiftelsen Friends där de tillsammans jobbar för att skapa tryggare hem för barnen. I stora grupphusområden som vi bygger försöker vi att komma in i närliggande skolor där de nyinflyttade barnen kommer att gå och erbjuder skolan ett Friendsprogram. Friends kartlägger, analyserar och utbildar då både pedagoger och elever i arbetet mot mobbning och otrygghet.
Det ger en trygghet att veta att man jobbar aktivt mot mobbning och utanförskap.
Att få ta del av ett Friendsprogram är fantastiskt för skolan och även för kunderna som flyttar in. Det ger en trygghet att veta att man jobbar aktivt mot mobbning och utanförskap tillsammans med Friends. Det samarbetet är konkret och mycket väsentligt för oss, säger Pernilla Enkler, och gör verkligen skillnad. Det engagerar också personalen som tycker att det här är ett fint samarbete. Det känns bra i hjärtat.