På 30 år har Göteborgs Orienthus etablerat sig som stadens självklara saluhall. Ägarskapet är nu inne på andra generationen, som är fulla med innovativa och moderna idéer – men alltid med den sympatiska vision som lagt husgrunden från första början. Nu väljer Göteborgs Orienthus att sänka priset på hundratals varor.
Den idag 67-åriga Nader Appasi visar runt i grönsaksdisken på Göteborgs Orienthus i Backa och pekar särskilt ut gurkor och aubergine i miniatyr. Det var nämligen så allt tog sin början. – Jag började ta in varor som många saknade ifrån sina hemländer, men som inte gick att få tag på i Sverige. Det gav ringar på vattnet, och snart bedrev jag butiksverksamhet med leverantörer från hela världen, berättar Nader.
Komplement snarare än konkurrent
Idag har nästa generation Appasi gått in helhjärtat med sitt stöd till pappan och sköter driften, Walle med sitt helikopters seende på vd-posten och Bilal som Butikschef för butiken i Gamlestaden.
– Vi förvaltar ett unikt koncept med mat från världens alla hörn, att vara en lokal aktör med ett globalt sortiment. Det är dessutom ett sortiment som styrs av våra kunder: De kommer till oss med varor och varumärken de vill att vi köper in, vi noterar deras önskemål och hittar vi en leverantör så står det snart i hyllan. På så sätt är vi ett komplement snarare än en konkurrent till annan dagligvaruhandel, förklarar Walle.
Visioner och ambitioner
Det har hunnits med både expansion och omstrukturering under Walles ledning. Förr såldes mycket direkt från pall i Partihallarna. Idag driver man två butiker på 2500 respektive 1400 kvadrat, och ytterligare planer finns i pipeline.
– Vi måste alltid tänka på tillgänglighet för kunden, där ett sätt är att lansera ett färdigmatskoncept. Inte fryst, men färdigt. Det finns även tekniska och strategiska vägar att utforska. Framtiden för det sitter där, säger Walle, som studerat till marknadsekonom på IHM och pekar mot yngre brodern Bilal som även han pluggar handelsekonomi på högskolenivå.
– Just nu tittar vi på möjligheterna att etablera e-handel med vårt breda sortiment. Det finns också tankar att starta franchise, där entreprenörer får driva butiker i egen regi men under Göteborgs Orienthus flagg, hintar Bilal.
Sänker priset när andra höjer
Även om framtidsplanerna är många och pigga är bröderna fast beslutna om att fortsätta förvalta företagets hjärta: Den mångkulturella mötesplats som Nader inrättade som flykting från ett krigshärjat Palestina.
– Vi har inget intresse av att vara de mest lönsamma på marknaden – vi vill bygga broar genom mat. Det är en av anledningarna till att vi nu sänker priset på hundratals artiklar. Vi vet att många kämpar ekonomiskt och vi har ett ansvar gentemot våra kunder. Alla ska ha råd med bra mat, säger Walle.
OM GÖTEBORGS ORIENTHUS
Ordförande: Nader Appasi • VD: Walle Appasi • Omsättning, netto: 290 mkr. • Snittköp: 450 kronor • Butiksyta: 1 400 kvadratmeter (Hisingen) och 2 500 kvadratmeter (Gamlestaden) • Antal medarbetare: ca 85 • Antal artiklar: cirka 10 000 artiklar • Antal kunder: cirka 1 200 kunder per dag • Öppettider: Mån-Lör 8–21, Sön 9–21